[ENGLISH]

Territories is an audiovisual installation which deals with the struggle for space. Whereas the human being has been in constant conflict over territory, seeking to increase more and more capital, delimiting and surrounding areas, putting nations at war, this work proposes a reflection on the collective and the individual, the physical and emotional spaces and boundaries between self and other.

The work consists of a large wall that divides the space of the gallery. It moves in accordance to the interaction of the public on each side. Two percussion devices are installed (one on each side of the piece) and a software controls the position of the wall according to the intensity and pressure applied on each instrument, allowing the visitor to interact with the position of the wall, control the projected images and sounds in real time.

As the visitant hit one of the percussion instruments, the software measures it’s intensity and compare it to the volume of the other instrument, located on the opposite side of the wall. The louder side pushes the wall towards the other side.

This process symbolizes human behavior, which is always seeking to increase its territory, whether real or psychological. And always at the expense of another side, weaker, succumbing to the force of the strongest. The work also deals with the operating mode of the contemporary world, where who speaks louder always wins, regardless of what is being said.

territorios_04

EQUIPMENTS

• Motorized structure over trails

• 5×2,5m screen

• Mac mini

• 2 distance sensors

• 2 contact microphones

• 2 interfaces made of iron

• Stereo sound system

• 2 x 5000 lumens video projectors

• Wooden platform

CREDITS

Henrique Roscoe: concept, sound/image relation, programming, video mapping, instrument design, technical project, video, image research, opening live performance.

Fabiano Fonseca: concept, opening live performance

Brayhan Hawryliszyn: concept, image research

Otávio Borges: programming

_____________________________________________________________________
[PORTUGUÊS]

Territórios é uma instalação audiovisual que lida com a luta por espaços. Considerando que o ser humano está em constante conflito por territórios, buscando aumentar cada vez mais seu capital, delimitando e cercando espaços, colocando nações em guerra, este trabalho propõe uma reflexão sobre o coletivo e o individual, os espaços e limites físicos e emocionais entre o eu e o outro.

O trabalho consiste em uma grande parede que divide o espaço da galeria. Ele se move de acordo com a interação do público de cada lado. Dois dispositivos de percussão são instalados ( um de cada lado da peça ) e um software controla a posição da parede de acordo com a intensidade e a pressão aplicada em cada instrumento, permitindo ao visitante interagir com a posição da parede e controlar as imagens projectadas e sons em tempo real.

À medida que o visitante bate em um dos instrumentos de percussão, o software mede a sua intensidade e a compara com o volume do outro instrumento, situada no lado oposto da parede. O lado que estiver mais alto empurra a parede para o lado oposto.

Este processo simboliza o comportamento humano, que está sempre em busca de aumentar seu território, seja real ou psicológico. E sempre à custa de outro lado, mais fraco, que sucumbe à força do mais forte. O trabalho também lida com o modo de funcionamento do mundo contemporâneo, onde quem fala mais alto sempre ganha, independentemente do que está sendo dito.

EQUIPAMENTOS

• Estrutura motorizada sobre trilhos

• tela de 5×2,5m

• Mac mini

• 2 sensores de distância

• 2 microfones de contato

• 2 interfaces metálicas

• Sistema de som estéreo

• 2 projetores de 5000 lumens

• Plataforma de madeira

CRÉDITOS

Henrique Roscoe: conceito, relações entre som e imagem, programação, video mapping, design do instmento, projeto técnico, vídeo, pesquisa de imagens, live performance durante a abertura.

Fabiano Fonseca: conceito, live performance durante a abertura.

Brayhan Hawryliszyn: conceito, pesquisa de imagens

Otávio Borges: programação